Fizykoterapia

Ultradźwięki

Są falami akustycznymi, które wywierają na organizm człowieka działanie mechaniczne – powodując mikromasaż tkanek dają efekty przeciwbólowe i przeciwzapalne, zmniejszają napięcie mięśni, rozszerzają naczynia krwionośne, przyspieszają przepływ limfy, zwiększają przemianę materii, przyspieszają gojenie się ran, zwiększają rozciągliwość tkanki łącznej w bliznach.

Ultradźwięki mogą służyć do wprowadzania do organizmu leków (zabieg taki to fonoforeza).

Ultradźwięki polegają na emitowaniu fal akustycznych, mających częstotliwość wyższą niż fale i dźwięki słyszalne dla ucha ludzkiego. Fale te poruszają się i nakładają jedna na drugą, tworząc jedną podłużną fale mechaniczną. Fala taka działa pobudzająco na tkanki organizmu i działa na zasadzie małego mikromasażu. Ultradźwięki mają na celu działać przeciwbólowo, przeciwzapalnie oraz przeciwobrzękowo.

TENS

TENS (English transcutaneous electrical nerve stimulation) polskim = przezskórną elektryczną stymulację nerwów.
Jest to metoda objawowego leczenia ostrych oraz przewlekłych stanów bólowych za pomocą prądów niskiej częstotliwości.
Podobnie więc jak w przypadku diadynamików, podstawową funkcją TENS jest działanie przeciwbólowe. Elektryczna stymulacja układu nerwowego na różnych jego poziomach powoduje zagłuszenie sygnałów bólowych i uwolnienie pacjenta od uciążliwych dolegliwości.
TENS zwalcza ból na trzech poziomach: ośrodkowym, obwodowym i rdzeniowym. Jego działanie ma na celu lokalnie rozszerzyć naczynia krwionośne oraz uruchomić pompę naczyniowo- mięśniową.

Jonofereza

Za pomocą prądów stałych, podobnie jak za pomocą ultradźwięków, możemy wprowadzić w obszar chorobowy odpowiednią substancję leczniczą. W przypadku prądów nie ma znaczenia, czy będzie miała ona postać żelu, płynu kremu czy maści, musi jednak ulegać dysocjacji elektrolitycznej (czyli rozpadowi na jony).
Jonoforeza zdecydowanie skraca czas wchłaniania i podnosi efektywność działania leku. Daje bardzo dobre efektyw miopatiach, zapaleniach pochewek ścięgnistych, przeciążeniach sportowych lub zawodowych.

Pole magnetyczne

Pole magnetyczne jest wytwarzane przez każdy obwód, w którym płynie prąd. Jest to tak naprawdę pole elektromagnetyczne, które możemy opisać jako przestrzeń, w której działają siły elektromagnetyczne. W magnetoterapii wykorzystywana jest składowa magnetyczna tych sił. Magnetoterapia powodującym hiperpolaryzacje błony komórkowej, przemieszczenie jonów znajdujących się w komórkach, wzrost przemiany materii podczas zachodzących procesów energetycznych, wzrost wykorzystania tlenu. Zabieg może być wykonywany poprzez ubranie, gips, bandaże. Pola magnetycznego powoduje uśmierzenie bólu, zapobieganie stanom zapalnym, rozluźnienie napiętych mięśni oraz przyspiesza gojenie się ran, złamań oraz urazów kości i stawów.

Elektrostymulacja

Zabieg, w którym wykorzystujemy prąd impulsowy prostokątny lub impulsy trójkątne, które pobudzają nerwy ruchowe i czuciowe wywołując skurcze mięśni, przeciwdziałają powstawaniu zaników mięśniowych. To zabieg leczniczy, polegający na wywołaniu skurczu mięśnia za pomocą prądów impulsowych, drażniąc prądem bezpośrednio mięsień lub pośrednio nerw ruchowy zaopatrujący mięsień. Celem podstawowym jest zwiększenie siły mięśniowej oraz ułatwienie ruchów dowolnych.

Prądy Interferencyjne

Są to prądy średniej częstotliwości, przenikające w głąb tkanek organizmu Działają przeciwbólowo i przeciwobrzękowo oraz pobudzająco na mięśnie szkieletowe, poprawiają trofikę tkanek.
Tam też prądy mają najsilniejsze oddziaływanie
Powstają wskutek nakładania się dwóch prądów sinusoidalnych średniej częstotliwości, niezmodulowanych o nieznacznie różniących się częstotliwościach, najczęściej wynoszących 4000 Hz . Wskutek interferencji zachodzącej w tkankach następuje modulacja amplitudy i w jej wyniku powstają impulsy małej częstotliwości.

Prądy Diadynamiczne

Tam też prądy mają najsilniejsze oddziaływanie