Choroby mięśni szkieletowych – Zdrowy kręgosłup

Nazywane również Chorobami mięśni pracy siedzącej

Połączenie zabiegów fizjoterapeutycznych prowadzi do osiągnięcia zadowalających rezultatów w możliwie najkrótszym czasie. Poprawienie postawy ciała i wpojenie szacunku dla własnego kręgosłupa podczas godzin pracy zapobiega pojawieniu się zespołów bólowych kręgosłupa w odcinku lędźwiowym.
Nowe techniki rehabilitacyjne, ćwiczenia stawów, masaż leczniczy i zastosowanie nowoczesnych technologii w dziedzinie fizjoterapii, szybko doprowadzają do zmniejszenia dolegliwości bólowych i poprawy funkcjonalności poddawanego zabiegom odcinka.

Moim celem jest doprowadzenie stanu zdrowia danej osoby do optymalnego poziomu.

Ból odczuwany w okolicy lędźwiowej czy szyjnej ma zróżnicowany charakter i wynika z wielu przyczyn, np. z wcześniejszych urazów doznanych wskutek amatorskiego uprawiania sportu, przebytych kontuzji sportowych, pozycji ciała przyjmowanej podczas snu, stresu związanego z pracą. Niekiedy jest po prostu wynikiem siedzącego trybu życia skutkującego pojawieniem się bolesnych objawów, z którymi w sumie nauczyliśmy się już żyć.

Ból pleców to doświadczenie nieobce znacznej części populacji. 95% ludzi uskarża się na tę dolegliwość co najmniej raz w życiu. Ogólnie rzecz ujmując, schorzenia układu mięśniowo-szkieletowego należą do patologii work-related, czyli związanych z pracą.

Dolegliwości te mają więc również wymiar ekonomiczny. Pierwszorzędny jednak pozostaje aspekt cierpienia danej osoby, zważywszy że dla wielu jest to ból psychiczny, powodujący przewlekłą niepełnosprawność.
Opisywane schorzenia są częstą przyczyną nieobecności w pracy. Średnio, w normalnych przypadkach, spowodowana nimi absencja chorobowa wynosi od 3 do 5 dni. Zazwyczaj problem powraca i powtarza się kilka razy w roku. Mamy zatem do czynienia ze schorzeniami, które skutkują różnymi problemami i znajdują przełożenie na wielu płaszczyznach – gospodarczej, społecznej, a nawet pracowniczej.

Patologia ta dotyczy w sposób szczególny, oprócz robotników przemysłowych (wykonujących prace ręczne, przeładunkowe, itd.), osób prowadzących siedzący tryb pracy. Do przeciążeń biomechanicznych dochodzi tu nieprawidłowe ułożenie ciała w tej samej pozycji przez dłuższy czas w trakcie dnia pracy (5-7 godzin przed komputerem).

Takie zachowanie zwiększa ryzyko pojawienia się problemów z plecami, poczynając od zwykłego bólu pleców w okolicy lędźwiowej do przepuklin odcinka lędźwiowo-krzyżowego.

Jakie są przyczyny pojawienia się opisywanych dolegliwości?

• lifting (dźwiganie, podnoszenie) 25 %
  • pchanie lub ciągnięcie 25 %,
  • ułożenie ciała w tej samej pozycji przez dłuższy okres czasu 35 % (siedzenie przed komputerem)
  • powtarzanie tych samych ruchów 15 %.

Oprócz wyżej wymienionych istnieje wiele innych czynności oddziaływujących na kręgosłup, które w połączeniu z ruchami stawów, zwiększają ryzyko wystąpienia schorzeń układu mięśniowo-szkieletowego, takich jak:

• zapalenia ścięgien okolic barku;
  • problemy z kręgami kręgosłupa lędźwiowego lub szyjnego;
  • zespół cieśni nadgarstka;
  • łokieć tenisisty (od zbyt częstego używania komputerowej myszki).

Przyczyny występowania schorzeń układu mięśniowo-szkieletowego mogą być związane z pracą, jak również mieć inne podłoże.

Przyczyny związane z pracą można podzielić na:

CZYNNIKI PSYCHOLOGICZNE

• środowisko pracy
  • stres (nawet intensywny ruch drogowy)

CZYNNIKI ERGONOMICZNE

• niewygodne ułożenie ciała
  • pozycje statyczne
  • często powtarzane ruchy
  • czynniki dynamiczne (korzystanie z komputera i biurka)
  • ucisk i wibracje przy jeździe samochodem

Zabiegi celowane, ukierunkowane na leczenie bólu oraz stała rehabilitacja prowadzona w ciągu roku prowadzą do ustąpienia dolegliwości bólowych, poprawy wyników w pracy i uniknięcia pojawienia się poważnych schorzeń kręgosłupa.